نشست علمی انقلاب اسلامی و ترویج و تبیین تفکر ضد استعماری در ایران، منطقه و جهان در منظومه فکری حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی)
09 خرداد 1404

نشست علمی انقلاب اسلامی و ترویج و تبیین تفکر ضد استعماری در ایران، منطقه و جهان در منظومه فکری حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی)
یازدهمین پیش نشست علمی همایش ملی «ما و غرب در آراء و اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مدظله العالی» در روز چهارشنبه مورخ ۱۴۰۴/۰۳/۰۷ در موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار گردید.
در این نشست علمی که با عنوان «انقلاب اسلامی و ترویج و تبیین تفکر ضد استعماری در ایران، منطقه و جهان در منظومه فکری حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی)» برگزار گردید، جناب آقای دکتر اکبر اشرفی و جناب آقای دکتر مصطفی ملکوتیان به طرح نظرات و آراء خود پرداختند.
مسیر جهان غرب:
مصطفی ملکوتیان تحلیلگر مسائل بینالملل در نشست «انقلاب اسلامی و ترویج و تبیین تفکر ضد استعماری در ایران، منطقه و جهان در منظومه فکری حضرت آیتالله خامنهای» گفت: باید توجه داشت که غرب، مغرور به مبانی مادیگرایی خود، از آغاز پیدایش، مسیر استعمار ملل را در پیش گرفت و بزرگترین و مهمترین بخش قابل توجهی از سرزمینهای جهان را تحت سیطره خود درآورد. با بروز انقلاب اسلامی، امید به کشورهای سلطهدیده بازگشت و زمینه را برای تغییرات منطقهای و جهانی فراهم ساخت.وی افزود: غرب و استعمار همزاد یکدیگرند. پیدایش مجموعهای از دولتهای مغرب زمین همواره با استعمار ملل دیگر همراه بوده است، اما استعمار به دلیل تحولات سیاسی و اجتماعی جهان، شکل و شمایل گوناگونی به خود گرفته است. مفهوم غرب، مفهومی جغرافیایی و فرهنگی است؛ غرب یعنی کشورهایی خاص که در غرب کره زمین قرار گرفتهاند و امروزه ویژگیهای فرهنگی آنها مانند حسگرایی در دانش، عقلانیت مادی، مادیگرایی، اومانیسم، لیبرالیسم و ناسیونالیسم با این مفهوم پیوند خورده است.ملکوتیان تصریح کرد: واژه استعمار در ظاهر به معنای طلب عمران و آبادانی است. استعمارگران برای دستیابی به مقاصد خود، سعی میکردند کشور خود را پیشرفته و پیشرو معرفی کنند و همزمان از آمادگی برای کمک به کشورهای عقبمانده سخن میگفتند و گاهی با کارهای عامالمنفعه در آن کشورها آغاز میکردند. اما در ذات استعمار، از همان ابتدا جنبه فریبکارانهای بسیار قوی وجود داشته است. با گذشت زمان این مفاهیم به تدریج در جای خود قرار گرفتند و امروزه واژه استعمار به معنای کنترل بر کشورهای دیگر و ظلمگویی تعریف میشود.
وی عنوان کرد: نوع دوم استعمار، استعمار نو است. لشکرکشی برای استعمارگران هزینهبر بود، لذا با تغییر شرایط جهانی، راهی دیگر انتخاب کردند که استعمار غیرمستقیم یا نو نام دارد. در این مرحله استعمار ادامه داشت اما پنهان بود و تلاشهای بسیاری برای مخفی نگه داشتن آن صورت گرفت. صدور سرمایه یکی از ابزارهای استعمار نو به شمار میرود.این تحلیلگر مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: با ورود جهان به دوره کنونی، امروزه از استعمار فرانو سخن گفته میشود که به معنای سیطره بر جهان از طریق جنگ شناختی است، مفهومی که نخستین بار رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند. استعمار از گذشتههای دور چهرههای متعدد و مراحل مختلفی را تجربه کرده است. پس از ظهور انقلاب اسلامی و سقوط شوروی، شکل جدید استعمار به نام استعمار فرانو پدید آمد که بیشتر توسط آمریکاییها و همراهان آنها دنبال میشود و ویژگیهای خاصی دارد. قلب واقعی زمین، منطقه ما است؛ آنها به خوبی میدانند این منطقه چه اهمیتی دارد و تمرکز خود را بر آن گذاشتهاند.ملکوتیان مطرح کرد: در استعمار فرانو، تغییرات عمدتاً باید به وسیله مردم انجام شود. مانع عمده و ریشهای در مقابل این استعمار، انقلاب اسلامی است؛ چرا که آشکارا در برابر فرایند جهانیسازی مقابله کرده است. در آرمان و عمل، بزرگترین دشمن استعمار فرانو، انقلاب اسلامی است که تنها انقلابی است که به مدت ۴۷ سال در برابر انواع استعمار ایستادگی کرده است.